Monday 18 November 2013

Kerjaya Dalam Perniagaan & Kewangan

Bergantung kepada kursus yang anda belajar, graduan perniagaan dan kewangan boleh pergi ke dalam pelbagai kerjaya menarik. Berikut adalah beberapa bidang : -


Perakaunan
Akauntan diperlukan dalam hampir setiap organisasi dalam setiap industri. Akauntan adalah bertanggungjawab dalam penyediaan, analisis dan tafsiran, dan penggunaan maklumat kewangan. Akauntan boleh memilih untuk menjadi pakar dalam salah satu daripada beberapa kawasan seperti audit, cukai, perakaunan forensik, dan kewangan korporat. Untuk layak sebagai seorang akauntan, anda perlu menjadi ahli Institut Akauntan Malaysia (MIA). Dalam usaha untuk berbuat demikian, anda perlu menjadi ahli penuh badan perakaunan profesional yang diiktiraf (contohnya ACCA, ICAEW, CPA Australia dan lain-lain). Pelajar biasanya mengambil salah satu daripada dua laluan mengkaji program ijazah perakaunan di universiti dan mengambil profesional perakaunan peperiksaan selepas menamatkan program ijazah mereka, atau mengambil peperiksaan perakaunan profesional tanpa pergi ke universiti.

Sains Aktuari (Actuarial science)
Aktuari menggunakan pengetahuan mereka dalam matematik, statistik dan ekonomi
untuk menilai risiko kewangan, dan mencadangkan penyelesaian untuk mengurangkan risiko untuk syarikat. Mereka juga memberi nasihat mengenai pelaburan dan pengurusan aset. Mereka bekerja di institusi kewangan termasuk syarikat-syarikat insurans dan bank-bank, perundingan dan agencies.If kerajaan anda berminat dalam jenis ini kerja, anda boleh mempertimbangkan mengkaji ijazah dalam bidang sains aktuari dan kemudian duduk untuk satu siri peperiksaan yang layak.

Perbankan
Bank-bank mengambil graduan bidang yang berbeza untuk pelbagai peranan. dalam
pejabat cawangan, terdapat juruwang bank, pegawai, kredit dan wakil-wakil jualan gadai janji, pengurus perkhidmatan pelanggan, dan eksekutif perancangan kewangan di kalangan orang lain. Di ibu pejabat bank, ada kerjaya dalam pemasaran, komunikasi, pelaburan, kewangan korporat dan lain-lain lagi.



Sumber Manusia (Human Resources)
Pekerja dalam sesebuah organisasi boleh dikatakan aset yang paling penting. Oleh itu, pegawai sumber manusia melihat ke dalam pelbagai bidang yang berkaitan dengan pekerja seperti pengambilan, gaji, latihan, pembangunan kerjaya, kesihatan dan keselamatan di kalangan orang lain. Mereka memastikan bahawa objektif syarikat dipenuhi melalui dasar-dasar dan prosedur yang sesuai.




Insurans
Selain jualan insurans, terdapat banyak kerjaya dalam insurans. Peranan khusus untuk insurans termasuk pelaras kerugian dan aktuari. Terdapat peranan lain dalam pentadbiran, komunikasi, kewangan, pemasaran, dan pengurusan antara lain.





Memulakan Perniagaan Anda Sendiri
Daripada bekerja untuk orang lain, anda juga boleh mempertimbangkan untuk memulakan perniagaan anda sendiri jika anda mempunyai idea perniagaan yang hebat dan anda komited untuk menjadikan idea anda menjadi realiti. Dengan peningkatan penggunaan laman rangkaian teknologi dan sosial, kini terdapat lebih banyak cara untuk mencapai sasaran anda. Jika anda memerlukan modal, terdapat pelbagai skim untuk membantu usahawan supaya melakukan penyelidikan anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ini.